“Lebih Tua tidak menjadikan kita betul. Lebih betul tidak menjadikan kita lebih baik.” – Wani Ardy

Through out my teaching years, I realized I actually learned more than I taught.

Orang kata kalau nak belajar bersabar, kalau nak pekerjaan yang mendidik kesabaran dalam diri, jadilah cikgu, guru, pensyarah.

True enough being an educator humanize me. It tames the wild side of me.

Sepanjang tahun mengajar ini juga, macam-macam jenis pelajar saya jumpa.

Oleh pelajar – saya dikasihi, disyangai, dikawani, dikakaki.

Oleh pelajar juga – saya dicemh, dilekeh, dikutuk, diremeh.

Sebagai insan, soalan pertama saya tipikal. Kenapa mereka macam ni?

Dulu aku pelajar juga, nakal juga, tapi taklah sampai macam ni?

Then Allah knocked some sense into my head:

My students are NOT me,

I am NOT my students,

I am NO better than my students.

Ada perkara yang mereka lebih tahu berbanding saya, dan ada perkara yang saya lebih tahu berbanding mereka. When we balance things out, we’re basically the same. So we share. I don’t exactly teach – I share. Whatever I have – and I don’t have a lot – I share them all.

Like my students, I still have so much to learn and improve. That’s why I’m here in this school.Bak kata Frentele Titus:

“Kita semua bodoh, sebab itu kita masuk sini (sekolah/universiti) Sebab kita bodoh.”

Which then reminds me of Socrates;

“The only true wisdom is in knowing, you know nothing” 

Written by,

Wani Ardy, Mesin Cahaya Masa

Leave a Reply

